Sociale medier

Sociale medier - LB Terapi
Vi bruger en stor del af vores liv på, at kigge på hvordan andre mennesker lever deres liv via sociale medier. Nogle gange kan det være befriende at stoppe med at sammenligne os selv med andre. Når vi tillader os selv det, får vi samtidig mulighed for at se, at vi faktisk gør det godt (nok) selv. Og hvis det er for svært at gøre på egen hånd, kan en terapeutisk samtale kickstarte processen.

Del dette indlæg

Sociale medier – hvordan påvirker de os?

Vi bruger en stor del af vores liv på, at kigge på hvordan andre mennesker lever deres liv via sociale medier. Jeg hørte om en pige, som googlede, hvordan andre leger med barbiedukker. Hun kunne bruge lang tid på at kigge på hvordan andre børn legede med deres dukker. Fedt nok – det giver inspiration og udvikler hendes egen leg. Hun får mulighed for at lære nye ting, og afprøve dem. Senere, vil hun så selv lege med sine egne dukker – og filme det, så andre kan blive inspireret af hende.

Da jeg var barn, gjorde vi det i samme rum. Vi legede, udviklede legen i fællesskab – vi diskuterede endda om hvilken barbiedukkes tur det var til at have den flotteste kjole på. I min tankegang (som sikkert er gammeldags og forældet) tror jeg, at vi fik mere eller i hvert fald noget andet ud af den måde, vi legede på. (vi udviklede på INGEN måde vores tekniske snilde) tilgengæld blev vi gode til at løse uenigheder, indgå i sociale sammenspil og være sammen IRL. (der var heller ikke andre muligheder). De sociale medier var ikke en mulighed dengang.

 

I dag har børn, og familier, flere valgmuligheder. Vi kan vælge imellem mange ting – og det er godt. Samtidig kan det være forvirrende, og skubbe til Usikkerhedens stemme: ”gør jeg det godt nok? Gør jeg det rigtige?”

Facebook og andre sociale medier.

En voksen mand fortalte mig, at han havde droppet Facebook. ”Hvorfor skal jeg bruge mit liv på at kigge på hvordan andre lever deres?”

Hvis vi hele tiden sammenligner os selv med andre på sociale medier, er der større risiko for at vi føler os utilstrækkelige eller ikke gode nok.

”hvorfor kan jeg ikke, når XX kan?” eller ”Y bager altid kager med sine børn – hjemme hos os overskygges glæden fra kagen af rodet i køkkenet” – vi kan komme til at forherlige de andre, og føle os mindre værd. Vi glemmer nok, at det er et øjebliksbillede – andre lægger op på sociale medier. Billedet – hvor alting spiller, kagen er nybagt og anrettet på en tallerken, og i sekundet efter, væltes en kop på bordet- eller barnet spytter kagen ud, fordi den alligevel ikke smager godt… osv.

Individuel terapi.

I terapien hjælper jeg dig til at stille skarpt på egne handlinger og holdninger. Narrativ terapi er inspireret af Foucaults teorier om magt og diskurser 

Gennem samtale og refleksion bliver du mere bevidst om,  hvad DU synes er rigtigt og forkert. DINE værdier og overbevisninger. (f.eks. det at være en god mor (el. en GOD NOK mor) kan se ud på mange forskellige måder – og du behøver ikke, at gøre som dine venner på Facebook. Måske er det ikke kagebagning dine børn søger, for at de synes du er en god mor, måske er det godnatlæsningen? Den ekstra kiks i madpakken? Eller noget helt 3. som gør, at netop dine børn føler sig set af dig. ( og som du måske allerede gør?).

Nogle gange kan det være befriende at stoppe med at sammenligne os selv med andre. Når vi tillader os selv det, får vi samtidig mulighed for at se, at vi faktisk gør det godt (nok) selv.

Lise Bruun Johansen

Hvis det er for svært at gøre på egen hånd, kan en terapeutisk samtale kickstarte processen.

Vil du høre mere om hvordan jeg kan hjælpe dig? Så udfyld kontaktformular eller ring til mig på +45 26 39 38 24.

Se også disse indlæg

hvad er en god mor?
Individuel terapi

God mor

Er du en god mor? Er du i tvivl? Bange for ikke at gøre det godt nok? Kommer du til at sammenligne dig med andre mødre? Hvordan ved du om, du er en god mor? Om det du gør er godt (nok)? Det er først om mange år, at vi kan se konsekvenserne af vores valg og handlinger i forhold til vores børn. Som mor kan Tvivlen fylde meget – og nogle gange tager den overhånd.

Taknemmelighed - mærk mere taknemmelighed i dit liv hos psykoterapeut Faaborg
Individuel terapi

Taknemmelighed

Hvor tit mærker du følelsen af taknemmelighed i dit liv? For de mennesker, der er omkring dig? Personligt er det sjældent, at jeg overvejer om eller hvor taknemlig jeg er. Ofte kører hverdagen bare derud af.. masser af ting, jeg skal gøre og forholde mig til – det er sjældent at jeg tillader mig selv, at mærke efter. (lidt dobbeltmoralsk, når jeg ofte beder mine klienter i terapier om at mærke efter, hvordan de har det.)