3 gode tips til at styrke parforholdet

styrk parforholdet hos LB Terapi
Jeg har arbejdet 15 år som pædagog i daginstitutioner. Efter en ferie (sommer, efterår, jule eller vinter- you name it) var der næsten altid et...

Del dette indlæg

Tips til parforholdet. Vil I undgå at blive en del af statistikken? Vil I undgå skilsmisse?

Jeg har arbejdet 15 år som pædagog i daginstitutioner. Efter en ferie (sommer, efterår, jule eller vinter- you name it) var der næsten altid et forældrepar, som gik fra hinanden! Det var mere reglen end undtagelsen! Ferierne tog simpelthen livet af nogle parforhold!

Hvorfor? Min teori er, at vi i ferier har mere tid sammen med vores partner. Mere tid til at mærke hvordan vi har det sammen (og måske finde ud af, at vores parforhold ikke fungerer så godt?) Vi oplever flere situationer, hvor vi ikke føler os set, elsket og hørt på. I den travle hverdag lægger vi ikke så meget mærke til det- vi har så meget vi skal nå. Men her i ferie tiden, har vi tid til at mærke det – og forholde os til det. Og det kan til tider gøre ondt.

Jeg har lavet 3 tips til hvordan I kan styrke jeres parforhold i sommerferien. 3 lette ting, som virker simple og ikke kræver remedier eller lang tid. Tilgengæld kræver de nærvær. Og modet til at tage det første skridt, hvis I vil forbedre jeres parforhold. God fornøjelse!

3 tips til jeres parforhold -som I kan afprøve i ferien


Tip til parforhold#1
Øjenkontakt.
Når vi kigger hinanden i øjnene, aktiveres vores spejlneuroner. Vi har en tendens til at smile mere, når vi ser noget, vi godt kan lide (vores partner) Når vi smiler, så smiler vores partner også (hans eller hendes spejlneuroner aktiveres). Derved opstår en situation, hvor vi smiler og har øjenkontakt. Det bliver lettere for os at mærke (de positive) følelser, vi også har for hinanden. Det er også i øjenkontakten, at du kan mærke, hvis noget ikke fungerer så godt i jeres forhold. Hvis den ene af jer, eller I begge to undgår øjenkontakt. Tør du så spørge? ”hvad sker der? Hvad mærker du?” – ellers kan parterapi hjælpe jer begge med at sætte ord på, hvad der foregår i jeres parforhold.

Tip til parforhold#2
Sig det positive!
 Fortæl din partner en lille ting hver dag, som han har gjort, som gør dig glad. ”tak fordi du laver kaffe til mig om morgenen- så starter min dag optimalt”, ”det er rart, når du laver en aktivitet med børnene, så får jeg mere ro og overskud til mig selv” eller hvad det nu kan være. Din partner ved måske godt, at du er glad for de ting, han gør. Men måske ved han det ikke? Og det er bare dejligt, at blive værdsat (eller rost) for noget vi har gjort. Hvem kan ikke lide det? Og når vi er blevet rost- så har vi en tendens til at værdsætte (eller rose) tilbage igen. Det styrker jeres parforhold. (skal du så starte med at værdsætte eller rose ham, hvis han aldrig gør det ved dig? – ja, hvis du vil gøre noget godt for jer som par, så prøv! Jeg er med på, at det kan være slidsomt, og specielt, hvis du ofte giver og han ofte tager. Men en af jer, skal starte – så prøv det, og hvis du i ferien finder ud af, at det er (for) svært, så kontakt mig, og jeg hjælper jer til det.
 
Tip til parforhold#3
Fysisk berøring. Og nej her tænker jeg ikke (kun) på sex! (det kan f.eks. være svært at praktisere på telttur, når børnene sover lige ved siden af). Fysisk berøring kan være holde i hånd, knus og kram. Et tante kys eller en berøring på ryggen. Når vi bliver rørt, frigives nogle belønningsstoffer i hjernen. (endorfiner) Vi bliver mere positive og får mere energi. (tænk f.eks. på hvordan vi ofte berører en baby. Vi nusser og krammer barnet, så det føler sig elsket og imødekommet. Berøring gør at vi føler os noget værd – nogen gider at bruge deres tid, på at røre os. Hjernen sender positive belønningsstoffer ud i kroppen. Der kommer mere balance i vores egen krop, og samtidig får vi en stærkere relation til den, der berører os.)

 

Med ønsket om en god sommerferie til jer.

Solhilsner fra Lise.

Ps. Jeg har ferielukket i ugerne 28,29,30- dog åbent for tidsbestilling til samtaler i august mdr. (Via SMS tlf.. 26 39 38 24.)

Se også disse indlæg

hvad er en god mor?
Individuel terapi

God mor

Er du en god mor? Er du i tvivl? Bange for ikke at gøre det godt nok? Kommer du til at sammenligne dig med andre mødre? Hvordan ved du om, du er en god mor? Om det du gør er godt (nok)? Det er først om mange år, at vi kan se konsekvenserne af vores valg og handlinger i forhold til vores børn. Som mor kan Tvivlen fylde meget – og nogle gange tager den overhånd.

Taknemmelighed - mærk mere taknemmelighed i dit liv hos psykoterapeut Faaborg
Individuel terapi

Taknemmelighed

Hvor tit mærker du følelsen af taknemmelighed i dit liv? For de mennesker, der er omkring dig? Personligt er det sjældent, at jeg overvejer om eller hvor taknemlig jeg er. Ofte kører hverdagen bare derud af.. masser af ting, jeg skal gøre og forholde mig til – det er sjældent at jeg tillader mig selv, at mærke efter. (lidt dobbeltmoralsk, når jeg ofte beder mine klienter i terapier om at mærke efter, hvordan de har det.)